„Imao sam veliku sreću jer sam se u životu bavio dvjema potpuno različitim profesijama – strojarstvom i glazbom.“, kaže profesor emeritus Sveučilišta u Rijeci Božidar Križan, čiji je cijeli život obilježilo prepletanje tehničke i glazbeničke struke.
Nakon gimnazije i istodobno završene srednje glazbene škole, dvojio je oko upisa na studij: „Morao sam odlučiti – ići na neki tehnički studij jer mi se tehnika jako sviđala ili studirati violinu na Muzičkoj akademiji jer sam jako volio glazbu.“ Tehnika je ipak prevladala i 1965. upisao se na jedini tehnički studij koji je u to vrijeme postojao u Rijeci – strojarstvo, koji je osnovan uz pomoć tadašnjega Strojarsko-brodograđevnoga fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.
Nakon što je 1971. diplomirao, dvije je godine radio u brodogradilištu „Viktor Lenac“, nakon čega se zaposlio na Tehničkom fakultetu u Rijeci kao asistent za strojne elemente. Na tom je fakultetu ostao skoro 43 godine te dočekao mirovinu obavljajući sve odgovorne dužnosti, uključujuću i onu dekansku.
„Tijekom svoga znanstvenog i profesionalnog puta imao sam čast i zadovoljstvo obnašati mnoge dužnosti. Bio sam član Nacionalnoga vijeća za visoku naobrazbu, Matičnoga odbora za područje tehničkih znanosti, polja strojarstvo, Akreditacijskoga savjeta Agencije za znanost i visoko obrazovanje, te sam sudjelovao u radu više tijela na razini Sveučilišta u Rijeci i na nacionalnoj razini. Osim na matičnom fakultetu, predavao sam na još četiri visokoobrazovne institucije u Rijeci i Puli“, prisjeća se profesor Križan pojedinih događaja iz svoje bogate znanstvene karijere.
Njegova veza s FSB-om započela je upisom na poslijediplomski studij na smjeru Metode mehaničkog proračuna konstrukcija 1975. godine: „U vrlo mi je lijepom sjećanju ostao kvartet profesora 'mehaničara' – Ivo Alfirević, koji je bio moj mentor, Ivan Heidl, Stjepan Jecić i Osman Muftić, te njihov odnos prema nama studentima. Eksperimentalni dio svoje disertacije odradio sam u Laboratoriju za elemente strojeva FSB-a, uz veliku pomoć i podršku moga prijatelja i kolege s magistarskog studija Milana Opalića, koji je u to vrijeme već bio izvanredni profesor.“
Ističe kako je s kolegama na FSB-u često i uvijek uspješno surađivao te da s njima ima vrlo srdačne odnose. Prisjeća se brojnih zajedničkih suradnji – od sudjelovanja u različitim povjerenstvima FSB-a za izbore u zvanja i za ocjene magistarskih i doktorskih radova, do zajedničkih projekata. „S profesorom Mladenom Šercerom izdao sam udžbenik pod nazivom 'Konstruiranje polimernih proizvoda', a s kolegama sa Zavoda za konstruiranje radio sam na projektu Hrvatsko nazivlje strojnih elemenata, koji sam i vodio.“
Ipak, njegova ljubav prema glazbi, posebno onoj zabavnog karaktera, nikada ga nije napustila. Tijekom studija, a i jednu sezonu nakon diplome, nastupao je kao violinist na koncertima Simfonijskoga orkestra Narodnoga kazališta „Ivan Zajc“ u Rijeci. „S orkestrom sam bio i na turneji u Mađarskoj, a s opernim izvedbama išli smo u Italiju. Onda sam violinu zamijenio bas-gitarom, koju sam više godina svirao u zabavnim i rock sastavima.“ Osobito se prisjeća nastupa na festivalu Melodije Istre i Kvarnera, kao i sezone koju je proveo svirajući u orkestru HNK-a Ivana pl. Zajca u Rijeci, kada se izvodio mjuzikl Karolina Riječka Ljube Kuntarića. Vrlo je aktivan u Udruzi riječkih rokera šezdesetih „LP-Rock“, koja je osnovana 2014., a i dalje svira bas-gitaru na botelu Marina u riječkoj luci, gdje se priređuju plesne večeri.
Kada govori o svojoj suradnji s FSB-om, ističe organizaciju skupa o konstruiranju, koji je održan 1981., 1984. i 1988. godine. „Nažalost, održavanje ovoga skupa prekinuo je Domovinski rat, ali smo se ovoj ideji vratili ponovno 1996., kada je organizaciju preuzeo Tehnički fakultet u Rijeci.“
Profesor Križan rado se prisjeća svoje suradnje na organizaciji toga skupa s profesorom Aurelom Kostelićem. „U Opatiji je održan 4. skup KONSTRUIRANJE 96 / 4th Symposium DESIGN 96 i bio je prvi takve vrste nakon završetka rata. Nažalost, kao organizacijski tajnik morao sam preuzeti ulogu predsjednika skupa jer se u međuvremenu profesor Kostelić teško razbolio.“
Dvije godine poslije organizaciju je ponovo preuzeo FSB, sada pod nazivom DESIGN. „Godinama sudjelujem u programskim odborima DESIGNA i radujem se ovim suradnjama. Riječ je o sjajno organiziranom međunarodnom skupu, koji je kolega Dorian Marjanović doista podigao na svjetsku razinu.“